Den 11. januar blev det mere sikkert at handle online i EU, hvor man nu kræver stærk kundeautentifikation (SCA). Desværre er det ikke alle banker der er klar. Det giver store udfordringer for mange webshops.
Dansk Industri skriver: Siden den 11. januar 2021 har pengeinstitutter og andre kortudstedere været forpligtet af Finanstilsynet til at afvise kortbetalinger, der ikke er korrekt godkendt med stærk kundeautentifikation.
Implementeringen af dette har givet forskellige udfordringer. På tværs af økosystemet er der særligt oplevet udfordringer med:
- Betalinger med MobilePay online er blevet afvist (der er implementeret rettelser den 14/1)
- Betalinger med de såkaldte x-pays løsninger, fx Apple Pay og Google Pay, i fysiske butikker er blevet afvist (der er implementeret rettelser den 14/1)
- Udfordringer med tilbagevendende betalinger/abonnementsbetalinger, der er blevet afvist (udfordringerne søges løst løbende på tværs af relevante aktører)
Generelt søges udfordringer, der går på tværs af økosystemet, løst centralt, mens mere specifikke udfordringer løses løbende af både de individuelle banker og Nets. Der kan være udfordringer, der for butikker opleves ens (fx at visse typer af betalinger afvises), men som teknisk kan have forskellig bagvedliggende årsager, der skal løses af forskellige aktører. Derfor vil nogle udfordringer skulle løses fra sag til sag.
Ovenstående er en opsummering af bankerne og Nets’ overordnede erfaringer og håndtering af udfordringer. Det bemærkes, at der er andre aktører, herunder andre indløsere, på markedet, som kan have oplevet andre udfordringer, som vi ikke er bekendt med.
Vi oplever også problemet hos LEDHome
Hos LEDHome oplever vi også problemerne.
Vi oplever at det for det meste er MobilePay der fejler hos vores kunder og at de bare får en blank side. Som skrevet, er det kundens bank der har et problem med at håndtere den nye 2-faktor godkendelse (SCA).
Vi anbefaler at kunder, der får en fejl, prøver at benytte PayPal, der lader til at fungere. Har man en ordre, der ikke går igennem vil den blive annulleret efter 4 timer.
Har man fortsat problemer med at betale, er man velkommen til at ringe til os på 70230247 eller skrive på [email protected].
Kilde: Dansk Industri